Завантаження ...
Клиника БОГДАНА
Клиника БОГДАНА

Позиція Юрія Фомічева щодо статті в виданні «Наші гроші»

Очевидно, що це замовлення. Причому з низькою якістю виконання. Можна було хоча б уточнити ім’я дружини (справжнє ім’я – Майя, в статті – Марія). По-друге, я ніколи не був засновником ПП «Будівельно-інжинірингова компанія «Славутич» – уся інформація є у відкритих реєстрах і у вільному доступі.

 
Очевидно, що це замовлення. Причому з низькою якістю виконання. Причому з низькою якістю виконання. Можна було хоча б уточнити ім’я дружини (справжнє ім’я – Майя, в статті – Марія). По-друге, я ніколи не був засновником ПП «Будівельно-інжинірингова компанія «Славутич» – уся інформація є у відкритих реєстрах і у вільному доступі. Треба просто не полінуватись і переглянути…

Але питання не про це. Насправді питання в тому, як і наскільки ефективно витрачаються кошти, сплачені платниками податків міста. Наскільки існуюча система держзакупівель за бюджетні кошти (в т.ч. і кошти міського бюджету) є дієвою і захищає замовника від надання неякісних послуг або товарів та гарантує постачальникам своєчасну та в повному обсязі оплату.

І ще один дуже важливий аспект: наскільки ця система дає можливість громадянам, суспільству, різним громадським інституціям мати достовірну інформацію про бюджетні витрати та впливати на ці процеси. Давайте розглянемо, як це працює в Україні на рівні муніципалітету. Для того, щоб, наприклад, замінити вікна в дитячому садку, міська влада через відповідний орган управління (а в Славутичі для цього створено управління інфраструктури та капітального будівництва) замовляє розробку проектно-кошторисної документації у тієї організації, яка має відповідні дозвільні документи та кваліфікацію (ліцензія, сертифікати відповідних фахівців), і після того, як ці документи готові, вони в обов’язковому порядку проходять перевірку державною експертизою щодо відповідності нормативам та вартості робіт. Сертифікований державний експерт видає відповідний висновок про вартість робіт та ставить свою особисту печатку, тобто бере на себе відповідальність. Після отримання висновку експертизи замовник подає до Державної архітектурно-будівельної інспекції декларацію про початок робіт, в якій в обов’язковому порядку зазначається особа, яка здійснює технічний нагляд. Це також сертифікований спеціаліст із власною печаткою, він перевіряє якість виконання робіт на всіх етапах.

Після реєстрації декларації весь пакет документів разом із договором на виконання робіт подається до відповідної служби Державного казначейства, де всі документи знову ретельно перевіряються і вже після цього підрядник може виконувати роботи і розраховувати на оплату за їх виконання. При цьому якщо очікувана вартість робіт перевищує 1,5 млн грн., замовник повинен в обов’язковому порядку провести закупівлю через систему PROZORO. Це означає, що інформація про очікувані роботи розміщується на спеціальному електронному майданчику і стає доступною для всіх підрядних організацій. При цьому замовник не має змоги напряму спілкуватись із потенційними підрядниками – все відбувається лише на електронному майданчику, а переможець визначається шляхом аукціону на пониження ціни. Таким чином визначається організація, яка дає найменшу ціну, і з нею в разі відповідності її кваліфікаційним вимогам (наявність кваліфікованого персоналу, досвід відповідної роботи, відсутність заборгованості з оплати податків та ін.) укладається відповідний договір.

Чи досконала зазначена система? Звичайно, не буває нічого досконалого. По-перше, час на проведення всіх процедур щодо закупівлі складає не менше 45 днів, що з урахуванням вищезазначених процедур експертизи та отримання дозволів суттєво уповільнює динаміку виконання робіт. Ну, і зрозуміло, що завжди існує ризик отримати неякісне виконання або недотримання термінів. Але при всіх недоліках альтернативи системі PROZORO на сьогоднішній день в Україні не існує! Подібні процедури закупівель існують і в більшості цивілізованих країн, і з кожним роком дають можливість заощаджувати чималі суми бюджетних коштів. Використовувати систему PROZORO можливо,і в допорогових закупівлях.

І ми в Славутичі наймаємося це впроваджувати, починаючи із суми, що перевищує 20 тис. грн. Хоча інколи існує необхідність в терміновості проведення закупівлі, та при цьому всі процедури щодо експертиз та дозволів є обов’язковими, незалежно від вартості робіт. Ми бачимо, що весь процес виконання робіт, надання послуг чи придбання товарів за бюджетні кошти є досить контрольованим і публічним. І ті активні громадяни, які мають бажання отримати інформацію про ті чи інші витрати, можуть це зробити абсолютно без будь-яких перешкод й у досить стислий термін. Крім того, в нашому місті існують певні інституції громадянського суспільства, які мають можливість обговорювати зазначені питання у відкритому діалозі з міською владою.

Це і Громадська рада з розвитку міста, і Громадська рада при виконавчому комітеті, і Фонд підтримки підприємництва та інші. До речі, для підвищення активності громадян та залучення їх до управління містом ми цього року, за підтримки Ради Європи, створюємо офіс громадських ініціатив, в якому всі небайдужі громадяни можуть зібратись й обговорити свої пропозиції щодо розвитку міста, проблемних питань та отримати консультацію відповідних експертів. Звичайно, міська влада зацікавлена, щоби в Славутичі виконували роботи, надавали послуги та поставляли товари за рахунок коштів міського бюджету переважно славутицькі організації, але при цьому ми зобов’язані чітко дотримуватись усіх необхідних державних процедур.

Питання отримання замовлень за рахунок бюджетних коштів розглядалось і на березневій конференції підприємців. І ми намагаємось якомога більше залучати саме славутицькі організацій до постачання. Та при цьому і бізнес повинен бути соціально відповідальним. Якщо ти виконуєш роботи (надаєш послуги чи поставляєш товари) за бюджетні кошти, то й надходження до міського бюджету від твоєї організації повинні бути відповідні. А це в першу чергу податок з доходів фізичних осіб, а це в свою чергу робочі місця і заробітна плата працівників (офіційна, «біла» заробітна плата).
Тепер повернемося до нашої статті. В зазначеному матеріалі вказано, що одна з організацій отримала в 2016 році замовлень на суму більше 2 млн грн. Давайте проаналізуємо, а яка це частка від усіх бюджетних капіталовкладень у місті. Враховуючи те, що минулоріч ми виконали робіт на загальну суму більше 47 млн грн, то маємо частку на рівні менше 5%. І якщо проаналізувати, які організації виконували роботи в місті, то частка жодної організації не перевищить 10%! Це вказує на те, що ми намагаємося давати можливість працювати ВСІМ підприємцям Славутича.

На сьогодні в Україні створена досить дієва система запобігання, виявлення та покарання за корупційні дії. І різні контролюючі органи регулярно надсилають відповідні запити до структур міської влади щодо надання інформації по тих чи інших закупівлях. А крім того, проводять перевірки, контрольні заміри, залучають експертів та ін. При цьому, ще раз повторюю, вся інформація є у вільному доступі для її вивчення зацікавленими організаціями чи громадянами. В т.ч. й моя декларація вже не перший рік друкується в мережі Інтернет.

При цьому хочу зауважити, що статки моєї родини за період перебування мене на посаді (за два останніх роки) аж ніяк не збільшились. Я розумію, що першоджерело вказаної статті в «Наших грошах» варто шукати в Славутичі, але робити це у мене нема ані бажання, ані часу. А мою роботу як міського голови краще хай оцінюють славутичани, а не «рейтингові інтернет-видання».

Міський голова Славутича
Юрій ФОМІЧЕВ

Мебли для родины