«Нагріти», щоб зігрітися, або як каратимуть українців за використання тепла без лічильників

Матеріал «Народної Правди» щодо нових правил, які діють з початку серпня в сфері обліку теплової енергії ,викликав неабияку цікавість з боку читачів. Пояснюючи, в які терміни громадяни зобов’язані встановити в себе вдома лічильники тепла та скільки це буде коштувати, ми залишили за...

 

Матеріал «Народної Правди» щодо нових правил, які діють з початку серпня в сфері обліку теплової енергії, викликав неабияку цікавість з боку читачів. Пояснюючи, в які терміни громадяни зобов’язані встановити в себе вдома лічильники тепла та скільки це буде коштувати, ми залишили за рамками статті питання, що стосуються покарання за порушення законодавства.

Сьогодні ми публікуємо продовження теми. А саме, на що очікувати українцям, котрі з якихось причин на забажають виконувати законодавство.

1. Яке покарання передбачено за користування комунальними послугами без лічильників?
Нове законодавство пропонує викладення в новій редакції статті 103 Кодекс України про адміністративні правопорушення. Статтею, передбачено покарання громадян за самовільне використання з корисливою метою електричної, теплової енергії, гарячої чи питної води без приладів обліку, а також за самовільне використання газу. В випадках з електроенергією, водою та теплом стаття застосовується лише в тих випадках, коли використання лічильників визнано обов’язковим. (Нагадаємо, що, наприклад, квартирні лічильники теплової енергії можна не встановлювати, якщо це технічно неможливо). Отже стаття 103 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає покарання за порушення закону в вигляді попередження, або штрафу в розмірі від десяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 170 до 850 гривень.

Втім, громадянам не варто боятися цих штрафів протягом, принаймні трьох років. Саме стільки, нагадаємо дає новий закон на встановлення лічильників тепла. А вже після цього терміну споживачі послуг зобов’язані мати вдома або квартирні лічильники чи прилади-розподілювачі тепла, або ж висновок компетентного органу, що встановлення приладів-лічильників в конкретній квартирі економічно недоцільне. Хто саме і за якою процедурою надаватиме такі висновки ще має встановити уряд.

2. Чому комунальники лякають, що за використання послугами без лічильників передбачено позбавлення волі?

Кримінальний кодекс України дійсно передбачає досить суворе покарання за самовільне використання води, тепла та газу, аніж адміністративний. Однак, загрожує це покарання лише злісним неплатникам. Так, стаття 188-1 ККУ – «Викрадення води, електричної або теплової енергії шляхом її самовільного використання» застосовується лише тоді, коли збитки від використання послуг без лічильника завдають значної шкоди. А саме – більше ста неоподаткованих мінімумів громадян. Оскільки в випадку визначення шкоди мінімум дорівнює розміру соціальної пільги (нині – 800 грн), то стаття може бути використана проти неплатника лише тоді, коли доведений збиток від його дій перевищить 80 тисяч гривень. В такому разі громадянин може бути оштрафований на 1700 – 3 400 гривень, або ж виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років.

А от якщо громадянин завдав не меншої шкоди повторно, або ж використав певної послуги без лічильника на суму більше 250 неоподаткованих мінімумів (тобто сьогодні це більше 200 000 гривень), йому дійсно загрожує позбавлення волі терміном до трьох років. Таке ж покарання можна отримати, якщо ви «домовитесь» зі слюсарем чи ремонтниками та проведете воду, світло чи тепло «в обхід» лічильника: це може бути розцінено, як викрадення, скоєне за попередньою домовленістю групи осіб.

Що ж до розміру завданого такими діями збитку, то його зазвичай визначають, беручи середнє споживання відповідної послуги в будинку.

3. Чи передбачено новим законодавством штрафні санкції за користування приладами, що не пройшли обов’язкову повірку?

Законодавством такі санкції не передбачені. Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту лічильників тепла покладається на суб’єктів господарювання, що здійснюють обслуговування відповідних засобів вимірювальної техніки.

4. Я придбав квартиру в новому будинку. Забудовник встановив будинковий лічильник тепла, та вимагає від мешканців встановити квартирні. Ми маємо це робити, чи забудовник порушує закон?
Закон «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» передбачає, що прийняття в експлуатацію нових, а також реконструйованих чи капітально відремонтованих житлових будівель без обладнання їх будинковими чи квартирними лічильниками тепла забороняється. Відтак передбачені досить серйозні покарання для посадових осіб, що допустили прийняття в експлуатацію будинків, не обладнаних лічильниками. Однак норма ця діє лише з 2 серпня – тобто дня, коли закон вступив в дію.

5. Організація, що надає послуги з постачання тепла обмежила доступ мешканців нашого будинку до будинкового лічильника. Чи передбачено якесь покарання за це?

Згідно до закону, громадяни мають право доступу до місць установлення вузлів комерційного обліку (будинкових лічильників) для перевірки схоронності та зняття показань. В разі, якщо буде зафіксовано факт обмеження постачальником послуг доступу споживачів до будинкового лічильника, винних у цьому чекає штраф в розмірі 25 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Такий мінімум з 1 травня 2017 року складає 1684 гривні. Отже нині штраф становить більше 42 тисяч гривень. До речі, стільки ж заплатять і керівники ОСББ, які з якихось міркувань не дозволятимуть мешканцям знімати показання будинкового лічильника.

Віталій Рябошапка