Завантаження ...
Новобудови Києва
Новобудови Києва

Як мультфільми впливають на психічний розвиток дитини. Поради психолога

Мультфільми – улюблена розвага дітей. Раніше малюки дивились мультики не так часто, як зараз. Сьогодні все простіше і доступніше. До послуг маленьких глядачів цілодобові телевізійні програми та ютюб-канали. Веселі коротенькі відео перетворились на безвідмовного помічника батьків. Капризує – мультик, не хоче їсти – мультик, не може заснути – мультик.

 
Мультфільми – улюблена розвага дітей. Раніше малюки дивились мультики не так часто, як зараз. Сьогодні все простіше і доступніше. До послуг маленьких глядачів цілодобові телевізійні програми та ютюб-канали. Веселі коротенькі відео перетворились на безвідмовного помічника батьків. Капризує – мультик, не хоче їсти – мультик, не може заснути – мультик. Все настільки легко, що задумуватись над впливом мультфільмів на психіку дитини не хочеться. А треба.

Психологи та педіатри вважають, що дітям можна проводити перед екраном таку кількість часу:
не більше 30 хвилин - для дітей дошкільного віку,
не більше 50 хвилин – для дітей 7-10 років,
і до 3 годин – для дітей старшого шкільного віку. Це сумарний час для екрана телевізора, ноутбука, планшета та інших гаджетів. На практиці частина батьків дозволяє уже однорічним малюкам дивитись мультики значно довше. Спочатку це не має особливого ефекту, але в 2-3 роки діти починають наслідувати героїв, а в 3-6 років мультики допомагають формувати уявлення про світ.

Мультфільми – це дуже дитяча річ, адже вони анти документальні. Картини, фантазія, незвичайні образи, що наповнюють мультики… за силою впливу їх можна порівняти із казками. У житті дітям часом не вистачає реалізації бажаних якостей, і мультфільми допомагають упоратися з відчуттям дискомфорту.

Мультфільми здатні виконати низку важливих завдань:
• стати хорошими помічниками у вихованні. У деяких персонажів діти переймають манери поведінки, їхні вміння взаємодіяти з навколишнім світом. Деякі вчать доброті, щирості, поступливості й співпереживанню;
• розвивати креативність: під час перегляду яскравих, неординарних картинок працює фантазія, нестандартне мислення, що може бути початком творчості;
• розвивати мову: слухаючи грамотне й красиве мовлення героїв мультфільмів, діти поповнюють свій лексичний запас і можуть здивувати батьків висловлюваннями й афоризмами;
• розвивати уяву, пам'ять і мислення дитини, що відбувається в процесі сприйняття й аналізу в результаті порівняння, встановлення послідовності подій та їхньої логіки, а також міркувань за підсумками переглянутого;
• ознайомлювати з навколишнім світом: за допомогою мультфільмів дитина може навчитися рахувати, читати, розмовляти іноземною мовою, вивчати геометричні фігури, кольори й отримувати різні енциклопедичні знання.
Але, попри те, що позитивних моментів досить багато, звичайний перегляд може негативно позначитися на дитині.

Тому дитячі психологи часто говорять про те, що багато мультфільмів негативно впливають на психіку дітей:
• Надмірна агресія персонажів і сцени насильства. Під час сюжетів їз бійками видно кров, убивства та їх наслідки.
Багато героїв агресивні й завдають шкоди своєму оточенню. Дуже часто діти наслідують головних героїв.
• Безкарність персонажів у мультфільмах. Негативні вчинки персонажів не карають, а в окремих випадках вони продемонстровані як позитивні моменти.
Одночасно в дітей часто формується стереотип уседозволеності, який у майбутньому призводить до неприємних наслідків.
• Добро і зло майже не розділяють, між ними в мультфільмах не існує певної межі. Дуже часто позитивні персонажі чинять негативні дії, щоб досягти благих цілей.
• Відсутність у мультфільмах так званого інстинкту самозбереження персонажів, які підсвідомо підштовхують дітей до суїциду. Персонажі мультфільмів не відчувають болю, можуть по декілька разів помирати й знову з’являтися на екранах.

Після перегляду таких мультиків не можна гарантувати, що дитина не захоче перевірити на власному досвіді дії улюблених героїв, щоб повторити їхні подвиги.
• Гучний звуковий супровід, різкі звуки, напружена музика чинять негативний вплив на дитячу психіку.
• Жаргонні, нецензурні вирази. Часом такі вирази проскакують навіть у позитивних мультиках. Діти відразу запам’ятовують «цікаві» слова.

Батьки говорять одне, а мультики показують, що лаятись можна. У зв’язку з цим спеціалісти радять батькам дітей, які не досягли семирічного віку, вмикати малюкам лише ті мультфільми, що були випущені у другій половині минулого століття. Мультфільми цих часів майже витіснені з екранів імпортними продуктами. «Карлсон», «Крокодил Гена і Чебурашка», «Простоквашино» були і залишаються комфортними для дитячої психіки, вони вчать доброму і прекрасному. Хоча нині й вони піддаються критиці.
Проаналізувавши деякі мультфільми іноземного виробництва, наприклад, пригоди Шрека, можна припустити, що цей мультфільм формує у дітей неправильні стереотипи поведінки чоловіка й жінки. Герцог, який завжди повинен бути героєм, у мультику слабкий, від принцеси чекають ніжності й жіночності, а вона виявляється сильною та мужньою.

Важливо відповідально ставитися до вибору мультиплікаційного матеріалу, пропонуючи дитині лише добрі й повчальні мультики, які не мають сцен насильства чи яскравих прикладів девіантної поведінки, сприяють розвитку дитини.

Обов’язок дорослих – навчити малюка «правильно» переглядати програми, які транслюють у телеефірі. Щоб діти після перегляду мультфільмів вбирали лише хороші приклади, потрібно спілкуватися з дитиною, програвати весь перебіг подій та обговорювати побачене.

Після завершення перегляду варто поцікавитися в неї, що вона запам’ятала, що зрозуміла, які висновки зробила з побаченого, розпитати про улюбленого героя та з’ясувати, чим він їй подобається,

Такий спільний перегляд буде не тільки дієвим способом наслідування найкращого, прищеплення дитині певних моральних якостей, розвитком знань та уявлень про світ, а й допоможе налагодити емоційний контакт зі своєю дитиною, краще зрозуміти «її світ».

Пам’ятайте, що жодний мультфільм або телепередача не замінять живого спілкування з вашою дитиною.

Алла Боровик,
фахівець із соціальної роботи
стаття підготовлена за матеріалами Інтернет-ресурсів
Приєднуйтесь до наших сторінок в соцмережах і слідкуйте за головними подіями: