Завантаження ...
Новобудови Києва
Новобудови Києва

Діти в мережі: як запобігти залежності?

Сьогодні Інтернет проник у в усі сфери життя сучасного суспільства, тож постала проблема впливу мережі на здоров’я молодого покоління. Інтернет затягує дитину, поступово формуючи у неї залежність.

Сьогодні Інтернет проник у в усі сфери життя сучасного суспільства, тож постала проблема впливу мережі на здоров’я молодого покоління. Інтернет затягує дитину, поступово формуючи у неї залежність.



Дослідники з однієї з благодійних організацій Великої Британії оцінили Інтернет –активність 2300 дітей і підлітків віком 11-18 років та з’ясували, що 45 % респондентів часто почуваються комфортніше онлайн, аніж у реальному житті. Близько 47% дітей говорять, що поводять себе в мережі інакше, ніж у реальності: за їхніми словами, Інтернет змушує їх почуватися сильнішими та впевненішими.

З’ясувалося також, що з тих дітей, які спілкуються онлайн з незнайомцями, 60% не кажуть правди про свій вік, а 40% нечесні, коли справа стосується особистих взаємин. Близько 10 % опитуваних сказали, що для Інтернет - діяльності змінюють риси своєї зовнішності і характеру.

Психотерапевти вважають, що така велика кількість охочих приміряти на собі чужу личину в Інтернеті є вагомою причиною для хвилювання, оскільки свідчить про те, що багато дітей прагнуть відірватися від реальності. Дорослі, на думку спеціалістів, не повинні дозволяти кібер-світу ставати для дітей привабливішим, ніж реальне життя, Інакше ми виростимо покоління молоді, що не зможе нормально існувати в суспільстві.
Багато психологів вважають, що робота за комп’ютером може викликати розсіяність уваги у школярів, котрі годинами віртуально спілкуються зі своїми приятелями чи грають у комп’ютерні ігри замість занять.
До того ж, багато годин, проведених у мережі, можуть завдати неабиякої шкоди фізичному та психічному здоров’ю дитини.

ФІЗИЧНІ ПРОБЛЕМИ

У зв’язку з низькою фізичною активністю дитини зростає загроза надлишкової ваги, оскільки малорухливий спосіб життя не сприяє спалюванню зайвих калорій. З іншого боку, дитина, захопившись, може забути поїсти чи, навпаки їсть перед екраном монітора, причому зазвичай висококалорійні продукти, як-от: печиво, цукерки, поп корн, чіпси тощо. Це негативно позначається як на здоров’ї травної, серцево-судинної систем, так і на загальному самопочутті в цілому.
Тривале перебування в сидячій позі підвищує ризик розвитку проблем з хребтом та опорно-руховим апаратом, внаслідок чого порушується постава.
Найчастіше від роботи за комп’ютером потерпає зір дитини – різке збільшення зорового навантаження небезпечне. Просиджування за монітором упродовж однієї-двох годин викликає у багатьох школярів як загальну, так і зорову втому, що в деяких випадках може призвести до появи короткозорості.

ПСИХОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ

Інтернет-залежність формує цілу низку психологічних проблем: конфліктна поведінка (прояв дратівливості та агресивності), хронічні депресії, надання переваги віртуальному простору над реальним життям, труднощі адаптації в соціумі, втрата здатності контролювати час перебування за комп’ютером, поява почуття дискомфорту за відсутності можливості користування Інтернетом. Використовуючи Інтернет, підліток замість прагнення «думати» та «навчати» віддає перевагу «шукати».
Багато дітей часто відвідують заборонені батьками сайти. При цьому в них з’являється ілюзія вседозволеності та безкарності, а це може виявитися пасткою й мати серйозні наслідки в реальному житті. Не вміючи чітко відрізняти добре від поганого, підлітки можуть стати жертвами мережевих шахраїв, збоченців тощо. Численна реклама та поширення порнографічних сайтів, а також сайтів із суїцидальною спрямованістю, які пропагують насилля, негативно позначаються на психіці дитини, призводячи часом до жахливих наслідків. Психологи зазвичай виділяють шість типів Інтернет-залежності, з яких для дітей та підлітків характерні три:
• нав’язливий веб-серфінг – безладні переходи із сайту на сайт;
• пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств у чатах, форумах, соціальних мережах замість живого спілкування;
• ігрова залежність – різноманітність онлайн-гри та гри в мережі.

ЯК ФОРМУЄТЬСЯ ЗАЛЕЖНІСТЬ?

Інтернет-залежність розглядається як відхилення в поведінці, коли порушується відчуття реальності, послаблюється критичне мислення та здатність керувати вчинками, виникають психічна та фізична залежності.
На відміну від алкогольної, нікотинової та наркотичної залежностей, у випадку Інтернет-залежності немає ніякої речовини, яка викликає звикання. Утім, механізм формування залежності такий самий. Працюють ті ж самі рецептори адреналіну, серотоніну, дофаміну в центрах задоволення головного мозку, однак це не хімічна, а чисто психічна залежність.
Ясна річ, не кожний підліток, який користується Інтернетом , стає залежним. Існує кілька чинників ризику, кожний з яких може запустити механізм залежності.
Головні чинники – спадкова схильність до формування залежностей, несприятлива ситуація в сім’ї, коли батьки приділяють дитині надто мало або, навпаки, надто багато уваги, а також негативний вплив ровесників.

ЯК ВИЯВИТИ ЗАЛЕЖНІСТЬ?

Якщо у вашої дитини спостерігаються деякі з перелічених нижче ознак, варто бити тривогу:
• збільшення інтервалу часу, проведеного з комп’ютером;
• зниження успішності в школі;
• втрата інтересу до того, що відбувається навколо;
• втрата інтересу до творчих занять;
• порушення сну;
• часті та різкі перепади настрою;
• неадекватна поведінка у відповідь на пропозицію вимкнути комп’ютер – аж до прояву агресії та сварки.

Вберегти дітей від інтернет-залежності можна, якщо виконувати кілька простих умов.

1. Знаходьте час для спілкування з дитиною. Важливо, щоб у сім’ї панувала довірлива атмосфера. Коли батьки дають дитині різні ґаджети чи пускають за комп’ютер, аби вона не заважала їм займатися важливими справами, вони самі відкривають двері для залежності.
2. Будьте для дитини провідником в Інтернеті, а не навпаки. Батьки скільки це можливо, мають іти трохи попереду дитини в освоєнні Інтернету. Потрібно самим показати дитині корисні можливості мережі.
3. Контролюйте. Знайте, чим займається ваша дитина в Інтернеті. Спостерігайте, відкрито цікавтеся, чим саме зайнята дитина, запитуйте про їх захоплення чи пошуки потрібної інформації. Якщо ви зареєстровані в соціальній мережі, додайте свою дитину в друзі та цікавтеся її інтересами, друзями, сторінками, на які вона підписана.
4. Обмежуйте час перебування дитини в Інтернеті, виявляючи безпосередній контроль або на умовах усної домовленості. Якщо це не допомагає, можна спробувати встановити спеціальні комп’ютерні програми, які дозволяють контролювати використання Інтернету дитиною аж до обмеження часу, проведеного за екраном монітора, блокування доступу до деяких сайтів та інших Інтернет-сервісів, а також заборони запуску ігор та деяких програм.
5. Не встановлюйте комп’ютер у дитячій кімнаті, а лише в тих приміщеннях, де часто перебувають дорослі, щоб можна було ненав’язливо відстежувати, наскільки часто та з якою метою дитина користується Інтернетом.
6. Навчіть дитину простих правил зорової гімнастики, аби запобігти появі короткозорості. Ії проводять раз на годину під час безперервної роботи за комп’ютером. Така гімнастика проста й доступна кожному.
7. Подбайте про дозвілля своєї дитини. Якщо в підлітка багато захоплень: книги, спорт, музика, колекціонування, гуртки, - у нього залишиться обмаль часу для безцільного блукання Інтернетом, та й мотивації використовувати мережу з корисною метою буде значно більше.

Важливо пам’ятати, що ці умови мають виконувати ще до того моменту, як дитина вперше сіла за комп’ютер, а не тоді, коли її вже від мережі не відтягнути.
Інтернет – це важливий інструмент для пошуку інформації, навчання та спілкування. Для того, щоб дитина з головою не загрузла в мережі, батькам потрібно знаходити час для спілкування зі своїм сином чи донькою, будуючи довірливі стосунки, і дбати про те, щоб їхнє життя та відпочинок були різнобічними та привабливими.

Алла Боровик соціальний педагог  Соціально-психологічного Центру

Приєднуйтесь до наших сторінок в соцмережах і слідкуйте за головними подіями: