Відкритий лист до Міністерства охорони здоров’я України

Звернутись із цим листом нас змусила надзвичайно критична ситуація, яка склалася в частині фінансування Державного закладу «СМСЧ №5 МОЗ України», що забезпечує спеціалізоване медичне обслуговування працівників ДСП «Чорнобильська АЕС», ВП «Атомремонтсервіс» ДП НАЕК «Енергоатом»...

 
Стосовно ситуації, яка склалась навколо Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №5 МОЗ України” (далі – ДЗ «СМСЧ-5 МОЗ України»)
(на офіційну позицію МОЗ України)



Звернутись із цим листом нас змусила надзвичайно критична ситуація, яка склалася в частині фінансування Державного закладу «СМСЧ №5 МОЗ України», що забезпечує спеціалізоване медичне обслуговування працівників ДСП «Чорнобильська АЕС», ВП «Атомремонтсервіс» ДП НАЕК «Енергоатом», працівників закордонних підрядних організацій консорціуму «НОВАРКА», Групи Управління Проектом «План здійснення заходів на об'єкті «Укриття» та, як єдиний медичний заклад у м. Славутич, – жителів міста, з яких понад 51% мають статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.

На жаль, як ми бачимо, постійне реформування медичної галузі, яке відбувається в останні роки, направлене не на підвищення якості послуг для населення, а на скорочення державних витрат на медицину. Суттєве скорочення ліжко-місць, скорочення чисельності персоналу, недофінансування придбання медичних препаратів та медичного обладнання – все це аж ніяким чином не може бути покращенням медичного обслуговування населення! Так, відповідно від рівня фінансування ДЗ «СМСЧ №5 МОЗ України» в 2014 році в розмірі 47,7 млн грн, державна субвенція на утримання цього закладу в 2016 році складає всього… 15,7 млн грн! Оце вам і вся “РЕФОРМА” – маємо економію Державного бюджету 32 млн грн.

А що змінилося в утримані закладу? Так, зменшено на 60 кількість ліжко-місць стаціонару та на 30 ліжко-місць – денного стаціонару, скорочено 127 працівників закладу, акушерсько-пологове відділення переведено з окремої будівлі в головний корпус. Та при цьому вартість енергоносіїв за останні три роки зросла майже втричі, ціни на медикаменти зросли більше ніж на 100%, закономірним в цієї ситуації є і зростання і заробітної плати персоналу. За мінімальними розрахунками вартість утримання закладу в цьому році складає не менше 43,6 млн. грн.

Нам постійно нав’язують прийняття в комунальну власність всього цілісного майнового комплексу медико-санітарної части, мотивуючи це тим, що, мовляв, децентралізація дає місту додаткові ресурси та повноваження. Але, по-перше, щодо спеціалізованої медицини для забезпечення персоналу ДСП «ЧАЕС», ВП «Атомремонтсервіс», закордонних підрядних організацій консорціуму «НОВАРКА», Групи Управління Проектом «План здійснення заходів на об'єкті «Укриття» – це точно не функція міської влади Славутича! Це – державна функція! Україна взяла на себе зобов’язання по достроковому зняттю з експлуатації Чорнобильської АЕС та разом з нашими міжнародними партнерами – на перетворення об’єкту «Укриття» в екологічно безпечну систему.

По-друге, давайте розглянемо, що це за “додаткові ресурси” для міста Славутич: порівняно з 2014 роком, до міського бюджету міста додано лише одне додаткове джерело надходжень – акцизний збір. Це означає, що акцизний збір при реалізації алкогольних, тютюнових виробів та паливно-мастильних матеріалів направляється до міського бюджету. Та, на жаль, для бюджету міста, і на щастя для українського суспільства (а українці займають друге в світі місце з вживання алкоголю та друге – з паління), славутичани не так багато пиячать та палять, і заправки наші знаходяться не на транзитній трасі – тому маємо додаткове надходження від акцизу в міський бюджет міста в 2015 році аж… 2,5 млн грн!

При цьому незабезпеченість з Державного бюджету освітньої субвенції в 2016 році очікується на рівні близько 13,2 млн грн, а дотація на утримання інфраструктури, відповідно до пп. 3 п. 4 ст. 13 Закону України про «Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблоку цієї АЕС на екологічно безпечну систему», з 2009 року є незмінною і складає 10 млн грн, при цьому реверсна дотація (вилучення) постійно зростає і в 2016 році складає вже 25,9 млн грн. Знову арифметика не на нашу користь! І при цьому нам кажуть: «Заберіть спеціалізовану медицину в комунальну власність, знайдіть додатково 25–30 млн грн в міському бюджеті і забезпечте якісні послуги для населення міста, працівників Чорнобильської Зони та атомної енергетики».

Цікаво, а яким нормативним документом визначено «фінансування медико-санітарних частин з двох джерел» та встановлено «частину, яку має виділяти міська рада» на утримання державного закладу МОЗ України?
Тепер щодо законності наших дій. Законом України «Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблоку цієї АЕС на екологічно безпечну систему» передбачено (ст. 7):

«Фінансування робіт з підготовки до зняття і зняття з експлуатації енергоблоків Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта «Укриття» в екологічно безпечну систему, забезпечення радіаційної безпеки, медичного та біофізичного контролю персоналу Чорнобильської АЕС та підрядних організацій, що виконують роботи з підготовки до зняття і зняття з експлуатації енергоблоків Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, соціального захисту персоналу Чорнобильської АЕС і жителів міста Славутич здійснюється за рахунок Державного бюджету України».

Далі (пп. 3 п. 4 ст. 13 вищевказаного закону):

«щорічно у проектах законів про Державний бюджет України в розподілі видатків по головних розпорядниках бюджетних коштів передбачати кошти на фінансування заходів, визначених статтями 7 і 8 цього Закону, за такими напрямами: …фінансування державного санітарно-епідеміологічного нагляду та спеціалізованого медичного обслуговування працівників Державного спеціалізованого підприємства «Чорнобильська АЕС» та жителів міста Славутич». То чи міська влада порушує Закон?

Прикро, що ця ситуація з фінансуванням ДЗ «СМСЧ-5 МОЗ України» справді повторюється вже другий рік поспіль. У минулому році ми стартували з тих же самих позицій незабезпеченості, але у вересні 2015 року урядом було виділено додатково 26 млн грн для забезпечення в повному обсязі фінансування закладу. Ми були впевнені, що ситуація вирішена остаточно і питання утримання спеціалізованої медицини зрозуміле всім.

Та, на жаль, керівництво МОЗ України останнім часом так швидко змінювалось, що кожен новий керівник починав вивчати ситуацію із самого початку. Та, незважаючи на все вищевикладене, ми щиро вдячні в.о. міністра охорони здоров’я – пані Уляні Надії Супрун та заступнику міністра – пану Павлу Ковтонюку за те, що нарешті в МОЗ України звернули увагу на СМСЧ №5, і ми маємо сьогодні цей диспут. А якщо є диспут – то обов’язково буде і рішення. І ми сподіваємось, що це рішення буде в першу чергу на користь людей!

Крім того, хочемо подякувати тим, хто підтримує нас у вирішенні цього важкого питання. Це, в першу чергу, наш народний депутат України, голова депутатської групи «Воля народу» Ярослав Москаленко та народний депутат України Сергій Березенко. Також наші сподівання і подяка – прем’єр-міністру України Володимиру Гройсману за приділену увагу та допомогу. Дякуємо всім небайдужим до наших проблем і хто підтримує нас на всіх рівнях (депутати ВРУ, Мінфін, Київська обласна державна адміністрація, Київська обласна рада, Атомпрофспілка та багато інших). І найбільша подяка – жителям міста та колективу закладу за відповідальність і терпіння.

З повагою і надією на відповідальність – Юрій ФОМІЧЕВ, міський голова