Відбувся вступний тренінг для шкільної команди в проекті «Демократична школа»

На тлі драматичних історичних подій в Україні активна громадянська позиція українців по праву визнана чи не найціннішим ресурсом у впровадженні демократичних змін та розвитку держави. Довгоочікувана реформа середньої освіти також значною мірою залежить від підтримки громадянського...

 
На тлі драматичних історичних подій в Україні активна громадянська позиція українців по праву визнана чи не найціннішим ресурсом у впровадженні демократичних змін та розвитку держави. Довгоочікувана реформа середньої освіти також значною мірою залежить від підтримки громадянського суспільства. Що ми хотіли б змінити у своїй школі чи громаді? Як брати на себе відповідальність у демократичному суспільстві? Що означає бути громадянином? На ці та інші запитання намагалися дати відповідь учасники вступного тренінгу для шкільних команд, відібраних для участі у Всеукраїнській програмі освіти для демократичного громадянства «Демократична школа».

Серед 32 шкільних команд, відібраних з 243, що подали заявки для участі у програмі, навчання пройшла й команда зі Славутича – директор Славутицької ЗОШ І–ІІІ ступенів №4 Олена Резан, заступник директора Людмила Живець, голова загальношкільного батьківського комітету Зинаїда Гриньова, завідувачка міського методичного центру Арина Старовойтова. 1 березня під час урочистого відкриття програми у Міністерстві освіти і науки України був підписаний Меморандум про наміри між Славутицькою ЗОШ І–ІІІ ступенів №4 та Всеукраїнською програмою освіти для демократичного громадянства «Демократична школа».

«Демократична школа» – це спільна програма Європейського Центру ім. Вергеланда, Міністерства освіти і науки України, Ради Європи та Міністерства закордонних справ Королівства Норвегія. Програмна діяльність ґрунтується на принципах Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та прав людини і відповідає пріоритетам Плану дій Ради Європи для України на 2015–2017 роки. Програма спрямована на поглиблення культури демократії у школі шляхом підтримки демократизації та децентралізації шкільного врядування, пропагування державно-громадського партнерства і розвитку демократичного середовища в школі, а також сприяння організації навчально-виховної роботи на принципах освіти з прав людини та демократичного громадянства. Структура Програми передбачає поглиблення суспільної єдності та діалогу між різними регіонами України через налагодження партнерських зв’язків між школами.

На вступному тренінгу, що відбувся на початку березня в Києві, шкільні команди з Десни, Ірпеня, Ніжина, Краматорська, Маріуполя, Покровського, Славутича, Слов’янська напрацювали спільне бачення можливих демократичних змін у своїх школах, ознайомились із трьома вимірами демократичної школи, здійснили попередню оцінку ситуації в школі і визначили сфери, в яких школа хотіла б досягнути змін. Тренінг проходив в інтенсивному режимі, команди-учасниці за допомогою різноманітних тренігових вправ, навчальних ситуацій, спільних обговорень опанували значний масив інформації, налагодили дружні стосунки, поділилися досвідом та кращими практиками, вже реалізованими в школах. Упродовж 2016/2017 навчального року в школах працюватимуть експерти, які допоможуть їм здійснити оцінку потреб для демократичних змін у школі й надаватимуть підтримку в розробці та реалізації шкільних проектів, а також у налагодженні партнерства з громадою та співпраці між школами із різних областей України.

На думку директора Європейського Центру ім. Вергеланда Ани Перона-Ф’єльдстад, демократія починається саме зі школи, школа – це те місце, де діти зможуть навчитися співпрацювати один з одним, взаємодіяти з людьми протилежної думки та боротися з відмінностями демократичним способом. «Для багатьох дітей школа представляє першу зустріч із громадськими закладами. Тому той досвід, який діти матимуть у школах, визначає їх подальшу долю як громадян», – вважає директор Центру.

Учасники програми зі Славутича сподіваються, що цей проект зможете надихнути на подальші демократичні зміни всі навчальні заклади міста, адже готові ділитися набутим досвідом із колегами – вже заплановані тренінги для директорів та заступників директорів закладів, за необхідності відбуватимуться консультацій, до яких залучатимуть працівників шкіл, учнівське самоврядування, батьків та представників громади міста.


Арина СТАРОВОЙТОВА,
завідувачка методцентру