Завантаження ...
Новобудови Києва
Новобудови Києва

Безбар’єрне спілкування має свої правила

Безбар’єрне спілкування має свої правила фото

Оксана Збітнєва, виконавча директорка ГО «Безбар’єрність» про коректну комунікацію як нову суспільну норму. Безбар’єрність – це нова суспільна норма. Чому? Бо безбар’єрність – не тільки про людей з інвалідністю, безбар’єрність – це про кожного з нас. Можливість вільно та безпечно пересуватися містом – звичайно ж, це відсутність бар’єрів.

Але дивимося ширше – вільний доступ до інтернету, можливість навчатися незалежно від віку чи стану здоров’я, рівне право до працевлаштування у чоловіка і жінки чи людей старших 45 років, заняття танцями чи спортом у будь-якому віці – це все про безбар’єрність також.

Мова також може бути безбар’єрною. Маркером стає те, як ми спілкуємося і ставимося до людей, котрі чимось від нас відрізняються. Слова мають не менший вплив, аніж наші дії. Порівняємо два словосполучення між собою: «мати-одиначка» та «мати, що виховує дитину самостійно», але з якою різницею вони описують одне і те саме.  У першому випадку звертання зчитується як штамп, ми уявляємо собі нещасну і самотню жінку. У другому – ніби говоримо про жінку з сильним характером, яка долає непрості обставини в її житті.

Ще з радянських часів було заведено: суспільство будується для молодих здорових чоловіків і жінок, інші – за бар’єрами. Тому і потреби в коректному спілкуванні особливо не було.

На щастя, ми вже давно не дивуємося касирам з порушеннями слуху чи водіям таксі, які спілкуються з пасажирами за допомогою месенджерів. Люди на кріслах колісних чи з тростинами стають видимими для суспільства і тому потребують  коректного ставлення.  Ми часто стаємо перед вибором – які слова вибрати, за яким принципом звертатися?

Відповіді на ці запитання дає «Довідник безбар’єрності» – флагманський проєкт першої леді Олени Зеленської. Це гід з коректного спілкування. Збірник правил безбар’єрної мови, що складається із роз’яснень принципів безбар’єрності, правил мови, словника та календаря. Зазирайте, вивчайте. Впевнена, що знайдете для себе багато корисного і цікавого. А для легкого старту ми пропонуємо вам кілька правил, які точно стануть в пригоді.   

1. У фокусі завжди – людина

Перше і головне правило – «cпочатку має бути людина». Якщо не знаєте, як сказати правильно, починайте фразу з «людина з…», а далі зазначайте її риси чи стан здоров’я. Наприклад, людина з інвалідністю або людина з аутизмом. В іншому випадку, якщо ви користуєтесь словами «інвалід» чи «аутист», – ви зводите особистість людини до всього лиш однієї ознаки.

2. Запитайте саму людину

Універсальне правило, яке розповсюджується на будь-яке спілкування. Запитати у самої людини – абсолютно нормально, це прояв чуйності та тактовності. У такому випадку комунікація з двох боків буде комфортною і коректною. Зрештою, ніхто краще самої людини не знає, як до неї звертатися, і що, навпаки, робити небажано.

3. Використовуйте фемінітиви

Використання фемінітивів – це повага до жінок та їхнього права на професію. Довгий час в нашій культурі був закріплений стереотип, що існують суто жіночі чи чоловічі професії, особливо на керівних посадах чи в політиці. Нині ситуація змінилася, а відповідно – змінюється і мова. Ми вже звикли чути лікарка, міністерка, депутатка.

4. Вживайте клінічні терміни та діагнози лише у потрібному контексті.

Використання медичної термінології стосовно інших людей зазвичай сприймається як лайка і досить сильно ображає. «Хворий», «олігофрен» та інші слова подібного типу можуть бути використані тільки у медичному контексті. Безбар’єрна мова розводить питання діагнозів, залишаючи їх лікарям, і звертання до співрозмовників.

5. Називати все своїми іменами

Це правило, що може звучати як «не давати власних оцінок життю іншої людини». Наприклад, у формулюванні «людина, що страждає на психічний розлад». Утім, ця людина може бути у терапії чи ремісії, і вести досить комфортний спосіб життя. Тому ми говоримо «має», «живе», — «людина, яка має інвалідність», «людина, яка має психічні порушення», «людина, яка живе з ВІЛ».

Те саме стосується слів «смертельний діагноз» чи, наприклад, «людина, прикута до ліжка». Ніхто не може визначити, який діагноз насправді може стати смертельним, а людина до ліжка не прикута «буквально», тому краще підібрати синонім «перебуває».

Люди дощу, сонячні діти, люди елегантного віку – метафори, якими іноді називають конкретні стани. Такі слова зазвичай викривляють реальність. Люди з аутизмом, діти з синдромом Дауна, люди літнього віку – так говорити правильно.

6. Утримуйтесь узагальнень

«Слабка стать» – поширене, але погодьтесь, дуже дискримінаційне словосполучення, як, власне, і «прекрасна половина». Ми всі розуміємо, що тут йдеться про жінок, але кожен може бути і слабким, і прекрасним, незалежно від статі. Вживання таких метафор також тиражує стереотипи, а вони, як усі узагальнення, викривляють наше життя.

Узагальнення в широкому сенсі, коли ціла спільнота наділяється рисами однієї людини: «кожен чоловік вміє робити ремонт», «всі українці люблять борщ», «люди з ВІЛ – асоціальні» – неправильні та народжують стереотипи. А насправді, кожна людина абсолютно унікальна, із власним набором рис і якостей, життєвим досвідом.   

«Довідник безбар’єрності» невипадково названий гідом з коректного спілкування, в ньому ви знайдете багато прикладів, які розкриють смисл коректного спілкування. Слова мають велику силу змінити цілий світ! І ми з вами обрали цей шлях перетворень.

В межах ініціативи першої леді Олени Зеленської в Україні зараз створюються проєкти, які допомагають популяризувати та втілювати філософію безбар’єрності в наше життя: від реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, залучення громад до розбудови безбар’єрного публічного простору в містах та селах, самостійні ініціативи бізнес-спільнот, які розділяють і втілюють цінності безбар’єрності – задля напрацювання найкращих рішень та практик, аби безбар’єрність стала новою суспільною нормою.

Приєднуйтесь до наших сторінок в соцмережах і слідкуйте за головними подіями: