Лабораторія безбар’єрних рішень.

Час згадати про «Лабораторію безбар’єрних рішень та розповисти про наш досвід втілення. Сьогодні мова піде про Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ).Взагалі, такі заклади, як інклюзивно-ресурсні центр з’явилися в Україні не так давно. В 2017 році постановою КМУ №545 від 12.07.2017 було затверджено положення про інклюзивно-ресурсний центр (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text), яким і було визначено основні його функції і завдання.

За цей час положення було декілька разів змінено і головні зміни, на мою думку, відбулися саме в цьому році (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#n2). Положення адаптували відповідно до Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року і тепер ІРЦ повинні стати першими сервісними організаціями, які мають завдання виявити в дитини якомога раніше особливі освітні потреби й надати їй фахову і компетентну допомогу. Відтепер робота наших, українських ІРЦ, буде наближена до європейських стандартів безбар’єрності. Послуги з визначення та задоволення особливих освітніх потреб дітей стануть більш якісними, з’являться нові діагностичні інструменти для підтримки дітей, які відчувають труднощі в навчанні, буде запроваджено міжнародні підходи до визначення категорій (типів) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами.

Отже, що ж таке інклюзивно-ресурсний центр, і чому йому приділяється так багато уваги?

Інклюзивно-ресурсні центри утворюють, щоб забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у професійно-технічних навчальних закладах.

Наш ІРЦ створений в 2018 році на базі будівлі ЗЗСО№4 (школи №4) і станом на 01.09.2021 надає послуги для 16 дітей (хоча потреба набагато більша, - на сьогодні маємо брак фахівців) з особливими освітніми потребами, які отримують психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги. Такі послуги надаються в індивідуальні формі, вони спрямовані на всебічний розвиток дитини та диференційований підхід, направлений на компенсацію втрачених можливостей.

В цьому році ми провели часткову реновацію нашого центру з акцентом на центральну залу, яка перша зустрічає своїх відвідувачів, та обладнали максимально «правильні вбиральні» для потреб дітей з різними нозологіями. І, здавалось би, є всі необхідні рекомендації та ДБН для реалізації таких проектів, але на практиці все виявилось не таким простим:ми мали максимально дотриматися геометричних параметрів санвузлів згідно «ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд», оскільки побудована раніше будівля була спроектована та побудована без урахування потреб маломобільних груп населення; також, виникло питання в обранні та поєднанні кольорів керамічної плитки для оздоблення санітарних приміщень та кольорів декоративних стін в коридорі, які можуть впливати на сприйняття дітей з особливими потребами; крім того, як з'ясувалося, є проблеми і в забезпеченні матеріалів та виробів, які повинні бути використані у відповідних приміщеннях.

Ми провели чимало консультацій з психологами, спеціалістами інклюзивно - ресурсного центру, батьками дітей, які відвідують цей центр, та залучили експертів з питань створення безбар’єрного простору.

Для нас дуже важливим було зробити все «правильно», адже неправильне планування простору та некоректна організація діяльності може лише нашкодити відвідувачам із порушеннями психофізичного розвитку, особливо тим, що схильні до гіперчутливості — підвищеного рівня сприймання подразників, наприклад, візуальних. Надмірна кількість таких подразників може призвести до сенсорного перевантаження, що лише ускладнить процес реабілітації дитини і її перебування в Центрі. І, можливо, простір зали та вбиралень вийшов не таким яскравим як ми того хотіли на початку, та головне, - це те, що ми отримали збалансоване рішення, яке дасть можливість покращити процес корекції та реабілітації, а згодом і соціалізації таких дітей.

А ще важливо, - інклюзивно-ресурсні центри є майже у кожному місті України, тож приклад ІРЦ Славутича може бути поширений і на інші центри. Це і є «Лабораторія безбар’єрних рішень» в дії.